Cestujeme se psem

15. prosince 2008 v 21:24 |  Psi
Dlouhé cestování může být pro psa velmi náročné jak fyzicky, tak psychicky. Nezáleží ovšem jen na jeho povaze, na dopravním prostředku, na délce cesty nebo na počasí. Různá plemena snášejí různě právě rozmary letního období. Psi s extrémně zkrácenou nosní partií jsou také extrémně citliví na přehřátí organismu a proto by např. buldoci měli cestovat v parných dnech jen výjimečně a rozhodně nikdy ne v poledních hodinách.
Vždy je třeba se na delší cestu připravit. Velmi nebezpečné je za letního slunečného počasí ponechat psa zavřeného v autě. Parkování na slunci představuje velké riziko i za oparu a mlhavého počasí. Karoserie auta se velmi rychle zahřívá a okna auta vytvářejí skleníkový efekt. Za hraniční tělesnou teplotu, při které dochází k poškození tkání, selhání základních životních funkcí a následné smrti, se u psů považuje 42 stupňů Celsia. V prostředí o teplotě okolo 50 oC se tělesná teplota může k této hranici přiblížit již za 20 až 50 minut v závislosti na relativní vlhkosti vzduchu. Přitom teplota vzduchu měřená na slunci uvnitř auta může dosahovat až 70 oC.
O tom, jaká opatření učiníme pro vlastní cestu, se zmiňujeme na jiném místě tohoto vydání: psa delší dobu před cestou nekrmíme, s sebou si připravíme láhev s dostatkem vody a misku. Bezprostředně před nástupem do dopravního prostředku ho vyvenčíme. Nedovolíme, aby pes vystrkoval za jízdy hlavu z vozidla. Během cesty často zastavujeme, při extrémně vysokých teplotách psovi namáčíme hlavu a nikdy nenecháváme psa v zaparkovaném autě.
Závaznými pravidly pro cestování psa v autě se zabývá nový silniční zákon, který vstoupil v platnost 1. července 2006. Paragraf 52, bod 5 ukládá majiteli vozidla povinnost zajistit bezpečnou přepravu zvířat tak, že… "při jejich přepravě nesmí být ohrožena bezpečnost řidiče, přepravovaných osob a ani zvířat." Určitě lze vyložit tento zákon i tak, že řidič-chovatel by neměl psa ohrozit ani přílišným horkem. Kromě toho - neriskujte ztrátu cenných bodů a opatřete si pro psa pásy, přepravky, sítě či mříže předělující prostor v autě pro bezpečnost všech ve voze i mimo něj. Pásy i ostatní výrobky jsou prodávány v různých velikostech a s různým stupněm komfortu pro psa: existují nejméně čtyři základní velikosti bezpečnostních pásů, různé typy polstrování i upínání. Výrobci dbají na rychlou a jednoduchou možnost upnutí, většinou ke stávajícím pásům. Oproti pásům mají závěsná lůžka jakýsi bonus navíc - kromě zajištění bezpečnosti ochrání interiér auta před špínou, vlhkostí i línajícími chlupy. Mříže a sítě dokonale předělí prostor v automobilu, ale nezabrání případnému zranění psa během havárie, a přepravky se mohou stát při nenadálém zabrzdění či nárazu nebezpečnou střelou
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama